Bereik van een waterstofauto versus elektrische auto

Een klassiek argument is dat een waterstofauto op een tank waterstof meer kilometers kan rijden dan een elektrische auto op een volle batterij.

Tot voor kort was dit een valide argument.

Elektrische auto's hadden een bereik van 100, misschien 150 km terwijl een waterstofauto wel 500 km ver kan komen.

Ja, in die situatie is de waterstofauto beslist in het voordeel.

Maar de ontwikkelingen aan de kant van de batterijauto's hebben niet stilgestaan. 

Als je het huidige aanbod ziet dan is er eigenlijk nauwelijks verschil meer. Neem als voorbeeld de Toyota Mirai, een waterstofauto. Deze kan vijf kilo waterstof tanken en kom daar op papier 500 km ver mee. Maar een auto als de Tesla Model 3, die in 2019 beschikbaar is gekomen en waarvan we er in Nederland in 2019 al zo'n 8.000 zien verschijnen, heeft effectief een bereik van rond 500 km. In de zomer wat meer, in de winter wat minder.

Maar het argument dat een waterstofauto per definitie verder komt dan een batterijauto is achterhaald, zeker als we bedenken dat er auto's als de Tesla Roadster aankomen die een bereik van rond 1.000 km halen. 

Dat is dan nog een exotische (peperdure) sportwagen maar we kunnen erop rekenen dat ook de huidige batterijen nog sterk zullen verbeteren en over enkele jaren een range van 800 km en meer te verkrijgen zal zijn. Het blijft natuurlijk de vraag of men dat zal willen omdat het een stuk duurder zal zijn (immers, de batterij is het duurste onderdeel van de auto) maar wie het echt nodig heeft kan die range met een batterijauto halen. 

Natuurlijk zal ook het bereik van een waterstofauto door het gebruik van een grotere tank, voor zover technisch mogelijk, kunnen toenemen maar een verschil is er niet meer.

Waterstofgate
Op naar een parlementaire enquete?