Het gewicht van waterstof auto versus elektrische auto.

Het gewicht van een waterstof auto is nagenoeg gelijk aan dat van een elektrische auto? Is een elektrische auto zwaarder? Dat wordt vaak beweerd en dan heeft men het altijd over de batterij als 'boosdoener'. Het versnellen van een elektrische auto kost energie, maar bij remmen worden niet de remmen gebruikt, maar wordt de elektromotor een generator. 70% van de energie die voor het optrekken werd gebruikt komt bij afremmen weer in de accu terug.

Maar:   Neem nu het gewicht van de waterstofauto Hyundai Nexo, deze weegt 1789kg en kost EUR 74.995,-. 

Een Toyota Mirai weegt 1925 kg.

De Tesla Model 3, de huidige versie, die nu te koop is in Europa, weegt 1847 kg en kost vanaf  EUR 58.800,-. Goedkopere versies, vanaf EUR 40.000,-  komen later in 2019 naar Nederland.

Hierbij het gehele lijstje van de leverbare Tesla Model 3 auto's:

  • 1610 Kg (Standard RWD)
  • 1704 Kg (Standard AWD)
  • 1672 Kg (Mid Range RWD)
  • 1730 Kg (Long Range RWD)
  • 1847 Kg (Long Range AWD)
  • 1847 Kg (Performance)

RWD betekent achterwiel aangedreven, AWD betekent vierwiel aangedreven.

Het verschil in gewicht wanneer we kijken naar de topversie is dus te verwaarlozen. Bij de goedkopere versies, en die gaan we in 2019 met vele duizenden op de weg zien, is het zo dat de batterijauto gewoon een stuk lichter is dan een waterstofauto.


 

Waterstofgate
Op naar een parlementaire enquete?