Het waterstofstation

De overheid wil, uiteraard samen met de waterstoflobby, dat er in 2025 totaal 50 waterstofstations zijn. Deze moeten dan 15.000 waterstofauto's van brandstof voorzien. Nou, dat gaat niet lukken, reken maar mee.
Bij een gemiddeld waterstof laadstation kunnen ze 180 kg waterstof per dag leveren. Dat zijn 36 auto’s die dan ook nog dag en nacht moeten komen laden. Laat je geen zand in de ogen strooien met verhalen als zouden er 10 auto’s achter elkaar kunnen tanken. Dit is fysiek onmogelijk omdat tussenbuffers op 700 bar extreem sterke en dus kleine tanks zijn. Tijdens het comprimeren wordt de waterstof tot -40 graden C. afgekoeld waarna deze de tank van de auto in gaat. Bij een productiefabriek van waterstof kunnen uiteraard grotere buffers beschikbaar zijn, bij normale waterstoftankstations zeker niet.

Stel dat een waterstofauto gemiddeld 250 km per dag rijdt. Dan kunnen er maximaal 72 auto’s van één station klant worden. En die auto’s kunnen incidenteel zelfs niet eens 500 km op een dag rijden, er is daar dan geen waterstof voor.

Voor 15.000 auto's zijn dus 15.000:72=209 waterstofstations nodig, let wel, als er 24 uur per dag continue wordt getankt. Dat is een illusie want een waterstofrijder komt niet om 03.00 zijn bed uit om de auto met waterstof te tanken. De 6 nachturen kun je niet als laadmogelijkheid rekenen.
Dit betekent dat die 209 stations er sowieso 25% meer moeten worden. Totaal dus 260 laadstations.
De overheid, en natuurlijk de waterstofbranche ook, kunnen dan wel 50 waterstofstations willen hebben, maar dat betekent dat er dan toch echt niet meer dan 2.885 waterstofauto’s kunnen rijden en tanken.
En zelfs die 2.885 waterstofauto’s is al niet realistisch. Er is natuurlijk sprake van een ongeplande gelijktijdigheid. In de VS moeten waterstof rijders zich voor het tanken daarom via het internet aanmelden voor een tijdslot.

De kapitaalinvestering van 50 stations, ze kosten volgens ingewijden nu 1,6 miljoen euro, is 80 miljoen euro. Per auto dus 27.729 euro. Dan vergeet ik voor het gemak de personeelskosten, er is altijd een beheerder in de buurt nodig, de afschrijving, de rente, de huur van het terrein, het onderhoud, de beveiligingskosten en ga zo maar door.

Waterstofgate
Op naar een parlementaire enquete?