Tanken versus opladen

Door de voorstanders van de waterstofauto wordt de korte tanktijd van een waterstofauto geprezen.

Op zich is dat terecht. Als een waterstofauto bij een waterstofstation is aangekoppeld dan kan hij binnen enkele minuten volgetankt zijn en zijn reis vervolgen. Een gemiddelde batterijauto daarentegen staat misschien wel een half uur te laden. Maar ook hier gaan de ontwikkelingen met batterijauto's snel. De nieuwe goedkopere versies van bijv. de Tesla Model 3 laden aan de nieuwste SuperChargers met een snelheid van meer dan 1.500 km per uur. Na een kwartier laden zit er al weer 350 km lading in de accu.

Hoe gaat het in de praktijk? We zien dan meteen het grote verschil en daardoor grote voordeel van de batterijauto. Deze kan namelijk overal waar een stopcontact is, of welke elektrische aansluiting dan ook, opladen. Waar een waterstofauto elke te rijden kilometer moet  "inkopen" bij een waterstofstation en daar voor elke tankbeurt heen moet rijden, kan een batterijauto in beginsel alle momenten dat hij stil staat gebruiken om de batterij bij te laden.

Dat kan, als daar ruimte voor is, om te beginnen al gewoon thuis. Na een dag met veel kilometers wordt de auto thuis aangekoppeld en laadt bij terwijl de bestuurder slaapt zodat beiden de volgende dag weer opgeladen kunnen beginnen. Vaak, en daarvoor komen steeds meer voorzieningen omdat het verplicht gesteld gaat worden, kan men bij het bedrijf waar men werkt laden. Of bij een winkelcentrum, de sportschool, een pretpark (zo heeft de Efteling 52 laadpunten voor elektrische auto's), een vakantiebestemming, parkeergarage of gewoon langs de stoep bij een laadpaal. In al deze situaties hoeft de bestuurder er niet bij te blijven staan.

Pas bij een lange rit, waarbij hij niet toekomt met de range van de auto (wat steeds minder voor zal komen naarmate de range groter wordt) zal hij aangewezen zijn op een snellaadstation onderweg. Maar, laten we eerlijk zijn, dan heeft hij er al wat uurtjes opzitten en wel een pauze verdiend. Naar de WC, een bakje koffie, kleine snack.

Dat geldt ook voor de bestuurder van de waterstofauto. Alleen, hij moet bij de auto blijven totdat hij vol is, dan de auto gaan parkeren en kan dan pas beginnen aan zijn pauze. Bij elkaar is hij nagenoeg net zoveel tijd kwijt als de bestuurder van de elektrische auto, die direct na het koppelen van zijn auto aan de snellader aan zijn pauze kan beginnen. En dat snelladen zal ook steeds sneller gaan, niet alleen met Tesla's maar ook voor alle andere merken.

De conclusie kan niet anders zijn dan dat de bestuurder van de batterijauto zelf veel minder tijd kwijt is aan het laden van zijn auto dan de bestuurder van de waterstofauto aan het tanken. Immers, deze kan alleen maar tanken aan het waterstofstation en niet, zoals de batterijauto, op bijna elke plaats waar hij geparkeerd staat.

Er speelt nog iets, dat is de beschikbaarheid van het waterstofstation, maar dat komt aan de orde bij het bespreken van de laadinfrastructuur.

Maar eerlijk is eerlijk, mocht het een keer zo zijn dat je echt haast hebt en direct weer verder moet en zelfs geen tijd hebt voor een kleine pauze, dan kun je met een waterstofauto in het voordeel zijn. Maar voor het normale dagelijkse gebruik is dat niet het geval.

Waterstofgate
Op naar een parlementaire enquete?