Hoe zit het met de vrachtauto's

Bereik vrachtauto's

 

De grote markt is de 40-tons truckmarkt.

De Tesla semi, de volledig elektrische truck die in 2020 op de weg komt, rijdt zijn eerste rit van 4,5 uur en 350 km, de chauffeur rust zijn verplichte 45 minuten in een locatie met een Tesla megacharger. De accu is na iets meer dan 10 minuten weer volgeladen. Dan kan de chauffeur weer 800 tot 1000 km rijden. Maar hij mag die dag nog maar 4,5 uur rijden en is dan, zonder tussentijds bijladen, met een resterende 650 km accucapaciteit thuis of in Duitsland. De semi kan dan bij de garage weer volladen. Hoeft de chauffeur de volgende ochtend geen 20 minuten diesel of waterstof te tanken.

Een groot voordeel van een batterij elektrische truck is zijn vermogen om rem- of daalenergie terug te winnen. In heuvelachtig terrein kan dat tot 70% energie besparen. De veel kleinere accu van een brandstofcel kan veel minder regeneratie aan.

Eén km met een 40-tons truck op waterstof kost aan waterstof 85 eurocent per km. Diesel kost 42 cent per km. Tesla semi kost rond 10 cent per km aan elektriciteit.

Die Tesla semi, prijs 180.000 USD voor de versie met 800 - 1000 km bereik, is binnen twee jaar volledig terugverdiend.

Met 4 elektromotoren van ruim 300 pk en een garantie van 1.600.000 km op accu en drivetrain is de batterij truck qua vermogen en levensduur iedere andere truck de baas. De Tesla semi gaat niet met 350 kW laden. De MegaCharger zal ~5x meer vermogen leveren. Tesla heeft gezegd dat 80% van de 800 km wordt geladen in 30 minuten. Dat komt neer op 1,6 MW om de ~1 MWh batterij voor 80% te vullen in 30 min.

350 km lading zit er dan in 10 tot 12 minuten in. De chauffeurs moeten toch een keer naar het toilet.

Waterstofgate
Op naar een parlementaire enquete?