Waterstof in de praktijk

Ondanks alle ophef is er maar heel weinig uit de praktijk te melden. 

We hebben enkele tientallen waterstofauto's en vier tankstations. Als je dat afzet tegen de 60.000 elektrische auto's kun je niet echt op basis van de praktijk tot een vergelijking en een mening komen.

Om daar in te helpen hebben we voor een zestal situaties op basis van de bekende gegevens eens op een rij gezet wat het betekent.

We hebben gekeken naar zowel de economische kant, het moet toch op enig moment rendabel zijn, als de impact op het milieu.

Elke businesscase laat de beslissing aan u, de ondernemer.

We staan uiteraard open voor suggesties en staan er fouten in dan horen wij dat graag. We willen natuurlijk ook dat alles blijft kloppen.

Hoewel we erg benieuwd zijn naar de ervaringen van rijders met waterstofauto's is men daar heel zwijgzaam over.

Een rijder aan het woord

We hebben tot nu toe één verhaal gezien. Een waterstofrijders uit Zwitserland, tevens EV rijder, heeft de beide auto's tegenover elkaar gezet.

Hier zijn ervaringen:

De Zwitser Dave Permen rijdt een Hyundai iX35 waterstof auto. Hij heeft ook een elektrische Renault ZOE. Dave is blij met beide auto’s maar somt toch een reeks van nadelen op van de waterstof auto. We noemen ze hieronder.

  • Het rijden in de Hyundai verloopt veel trager dan in een elektrische auto. Het duurt even nadat je het gaspedaal hebt ingetrapt voor de brandstofcel reageert.
  • De bagageruimte wordt door de enorme waterstoftank veel kleiner. In de kleine ZOE gaat meer bagage mee dan in de veel grotere Hyundai SUV. Dat gaat overigens ook op voor de Toyota Mirai. Die heeft een bagageruimte van 361 liter terwijl de precies even grote Toyota Camry 524 liter bagageruimte heeft. Die laatste kan door het neerklappen van de achterbank deze bagageruimte tot 3x zo groot maken. Dat kan bij de Toyota Mirai niet.
  • Het tanken van de Hyundai duurt nog best een paar minuten en wordt niet korter als je een driekwart volle tank helemaal wil voltanken. Daarnaast maakt het tanken veel lawaai en soms bevriest het laadpistool en krijg je deze heel moeilijk van de vulopening af. Dat lawaai betekent ook dat ’s nachts of heel vroeg in de ochtend tanken niet kan om de omwonenden niet wakker te maken.
  • Tenslotte kun je geen waterstof tanken als het echt heet is. De auto weigert dan om te tanken. Is het minder heet dan wil de auto soms maar gedeeltelijk vol tanken. Permen gaat dan ook meestal vroeg in de ochtend tanken als de buren van het tankstation wel al wakker zijn.
  • De range wordt altijd als sterk punt opgevoerd van de waterstof auto. De Zwitser heeft geheel andere ervaringen. De Hyundai is hem verkocht met een beloofd bereik van 600 km. In de zomer is het werkelijke bereik 400 - 450 km en in de winter is er nog maar 300 km bereik over. Hij stelt dat een elektrische auto met voorverwarming een groter bereik heeft.
  • Uit de uitlaat komt alleen water. Maar dat bevriest in de winter direct en vormt dan een gevaarlijke glijbaan achter de auto.
  • De prijs van de waterstof auto is twee keer zo hoog als een identiek formaat auto op benzine van dezelfde fabrikant. Een Toyota Mirai kost bijna € 36.000 meer dan een precies even grote Toyota Camry hybride.
  • De Zwitser noemt de andere bezwaren zoals, rijden naar het tankstation en tanken bij een herrie makende waterstofpomp. Liever steekt ie thuis ’s nachts de stekker in zijn ZOE om deze de volgende morgen weer vol aan te treffen. Ook overdag op het werk kan de ZOE aan de lading terwijl de Hyundai een H2 station moet zien te vinden.
  • Tenslotte is ie niet blij met de kosten van rijden op waterstof. Zijn ZOE kost hem per kilometer maar 10% van de kosten van de waterstof voor de Hyundai.

 

Waterstofgate
Op naar een parlementaire enquete?